Naslovna Projekat - НАЈМЛАЂИМА БЛИЖА МУЗИЧКА ТРАДИЦИЈА ЗАВИЧАЈА
"НА ГЛАС И БАС" ИСТАКНУТО ТРАКА

НАЈМЛАЂИМА БЛИЖА МУЗИЧКА ТРАДИЦИЈА ЗАВИЧАЈА

pin - НАЈМЛАЂИМА БЛИЖА МУЗИЧКА ТРАДИЦИЈА ЗАВИЧАЈА
BANER SUFINANSIRANJE 1 - НАЈМЛАЂИМА БЛИЖА МУЗИЧКА ТРАДИЦИЈА ЗАВИЧАЈА

Пројекат „Звуци мога краја“ је пример како завичајна музичка традиција може да се приближи младима, у овом случају – најмлађима, ученицима основне школе. Пројекат је реализован од октобра 2020. до априла прошле године, а претходно је на Јавном позиву за подношење пријава за финансијску подршку пројектима промоције и популаризације науке који је упутио Центар за промоцију науке у веома оштрој конкуренцији пристиглих пријава заузео друго место.

Упркос пандемији корона вируса реализоване су све пројектне активности, а информатор објављен по завршетку пројекта може да буде користан приручник свима који желе да сачувају богату музичку прошлост.

Аутор овог јединственог пројекта је Снежана Шалаи Тибор, наставник музичке културе у ОШ „Вук Караџић“ Шабац, издвојено одељење Мачвански Причиновић.  У пројекту је учествовало пет основних школа из Шапца: ОШ “Вук Караџић“ Шабац, ОШ „Јеврем Обреновић“,OШ „Мајур“ Мајур, ОШ „Николај Велимировић“ Шабац, ОШ „Стојан Новаковић“ Летњиковац, а из Лознице три школе:  ОШ „Вук Караџић“, ОШ „Кадињача“ и ОШ „Јован Цвијић“ Лозница. Партнер на пројекту  је Центар за стручно усавршавање Шабац.

У тиму за спровођење пројектних активности је више стручних (музички образованих и ангажованих) сарадника и наравно – ученици ОШ „Вук Караџић“.

Ученици су са члановима тима обишли неколико села (Мачвански Причиновић, Петловача, Клење, Дубље, Бадовинци) и варошицу Богатић и у разговору са људима који знају старе народне песме и игре, поседују старе музичке инструменте и народну ношњу, обавили најважнији, истраживачки део пројекта. Они су том приликом бележили стихове традиционалних песама и прикупили старе фотографије, аудио и видео записе.

Материјал који су прикупили објављен је на интернет блогу и штампан у билтену.

Чланови пројектног тима су у школи одржали предавања о музичкој традицији као нематеријалном културном наслеђу, а велики број ученика је учествовао у наградном конкурсу са темом „Музика мога краја“. Ученици су имали прилику да искажу креативност пишући оригиналне стихове о завичају, певају старе песме сачуване од заборава, да цртају и сликају на тему музичке прошлости, али и да израђују музичке инструменте и на интерактивним часовима дочарају атмосферу прела на којима су се некада изводиле песме које су сачуване као културно добро.

Најмлађи су остварили директан контакт са људима који се могу сматрати чуварима музичке традиције у свом крају. Тако су, на пример ученице шестог разреда Андреа Кулезић и Нађа Симеуновић у Мачванском Причиновићу разговарале са Драгољубом Бабићем који је осамдесетих година био члан певачке групе у овом селу. Интервју је обављен у присуство других ученика који су, такође, имали прилику да постављају питања.

Певачка група у овом селу више не постоји, али сведочења појединаца, нарочито када саговорник истакне да је у групи певао из љубави према старој песми коју је чуо као дете, могу да отворе врата за нове почетке и подстакну на укључивање младих у очување музичке традиције.

Упијали су, бележили, али и уживали у интерпретацијама старих песама из Мачве у извођењу ретких група певача из Дубља и Бадовинаца које и данас наступају, у сећањима и старим фотографијама које су им испричали и показали  Драган Ерцеговчевић из Клења, једини живи члан некада успешне групе певача из Клења, Павле Алексић и Ненад Влајковић из Петловаче, Милован Прокић и Живорад Јоцковић из Дубља… И други чувари музичке традиције које су пронашли у свом истраживању.

Посебна вредност пројекта је што су резултати јавно презентовани путем интернета на блогу и Јутуб каналу. Код посетилаца и читалаца презентовани садржаји изазивају  дивљење и наду да музичка традиција упркос свим ограничавајућим факторима може да се сачува. Овакав начин чувања од заборава старих песама, мелодија, народних игара и ношње у сваком случају је приближан најмлађима, а уколико би подстакао и друге да наставе њихов рад у неком новом пројекту, тиме би ангажовање ученика ОШ „Вук Караџић“ и пројектног тима још више добили на значају.

Д. Грујић

Насловна фотографија: колаж преузет из билтена и са блога Музика мога краја – истраживачи музичке традиције на терену.

Related Images: